Puuinnovaatioistaan tunnettu Petro Lahtinen: ”Teknologiallamme on hyvät mahdollisuudet mullistaa koko kosmetiikka-ala”

Suomalaisyritys aikoo korvata kosmetiikkateollisuuden kemikaalit puupohjaisella raaka-aineella ja uudella teknologialla.
- Woodion perustaja Petro Lahtinen vaihtoi kosmetiikkabisnekseen, koska uskoo keksineensä valmistusteknologian, joka voi mullistaa koko alan.
- Lahtisen uusi yritys Lavliér kehittää teknologiaa, jonka tarkoituksena on korvata kosmetiikassa käytettävät lukuisat apuaineet puupohjaisella ”pohja-aineella”.
- Ensimmäiset uudella teknologialla valmistetut tuotteet on tarkoitus saada myyntiin ensi vuonna. Tämän jälkeen Lahtinen haluaa saada teknologiansa kosmetiikka-alan suurten toimijoiden käyttöön.
Lavliérin töölöläinen kivijalkaputiikki on pullollaan tyylikkäitä purkkeja ja herkkiä tuoksuja. Hyvin harmonista ja kaunista, muttei mitään kovin poikkeavaa.
Ensi silmäyksellä ei arvaisi, että tämä yritys aikoo mullistaa koko kansainvälisen kosmetiikka-alan. Näin kuitenkin on, vakuuttaa puuinnovaatioistaan tunnettu kemian tohtori Petro Lahtinen.
”En lähtisi superkilpailulle kosmetiikka-alalle, ellen tietäisi, että meillä on oikeasti jotain distruptiivista ja erikoista. Sellaista, mitä maailma ei ole nähnyt”, Lahtinen vakuuttaa.
”Meillä on teknologia, jolla on hyvät mahdollisuudet mullistaa se, miten kaikki kosmetiikka tehdään tulevaisuudessa.”
Eikä tämä mullistava teknologia vielä löydykään Lavliérin tyylikkäästä myymälästä, vaan sen takahuoneesta, missä Petro Lahtinen pyörittelee käsissään pientä pumppupulloa täynnä kirkasta geelimäistä nestettä.
”Olen niin pitkään näitä hommia tehnyt, että olen oppinut tietyn varovaisuuden. En viitsi ihan turhaan hehkutella, mutta olen varmistanut tätä sekä asiakkailta että teollisuudelta. Meillä on oikeasti tosi uniikki juttu”, Lahtinen sanoo.
Lahtinen tunnetaan muun muassa Woodcast-puukipsin kehittäjänä. Hän on perustanut Woodion, joka tunnetaan puukomposiitista valmistetuista kylpyhuonekalusteista. Hän on toiminut taustalla myös Sulapacissa, jonka puupohjainen materiaali kehitettiin korvaamaan fossiilista muovia kosmetiikkapakkauksissa.
Puupohjainen aine ja täysin uudenlainen valmistusmenetelmä korvaavat kosmetiikan apuaineet
Vähitellen homman juoni alkaa selvitä. Kyse ei oikeastaan ole niistä tuotteista, mitä Lavliérin myymälästä löytyy nyt – tai edes tulevaisuudessa.
Kyse on siitä, että Petro Lahtinen uskoo kehittäneensä valmistusmenetelmän, joka muuttaa täysin kosmetiikkateollisuudessa valmistettavien tuotteiden koostumuksen.
”Nykyäänhän suurin osa kosmetiikkatuotteiden raaka-aineista on niin sanottuja apuaineita, joiden tarkoitus on tehdä tuotteen koostumuksesta miellyttävä ja säilyvä. Varsinaisen vaikuttavan aineen – esimerkiksi C-vitamiinin – lisäksi tuotteissa on kymmeniä kemikaaleja, joille ihmiset ja luonto altistuvat ihan turhaan”, Lahtinen selittää.

Petro Lahtisen pumppupullossa olevan ”ihmeaineen” on tarkoitus korvata kaikki nuo turhat apuaineet. Sen tarkoitus on toimia pohjana, johon kosmetiikan vaikuttavat aineet lisätään täysin uudenlaisella menetelmällä. Muuta ei tarvita.
Ja kun kyse on puupohjaisten innovaatioiden parissa koko ikänsä toimineesta Petro Lahtisesta, tämä pohja-aine on tietysti metsästä lähtöisin.
”Teknologiamme avulla voimme rakentaa tämän kemikaalittoman pohjan, johon lisätään vain aktiiviset aineet. Meidän prototyypeissä on maailman lyhin ainesosalista. Kyse on nimenomaan siitä teknologiasta, miten tuotteet tehdään”, Lahtinen painottaa.
Kemikaalittomuus kiinnostaa kuluttajia ja säästää valmistuskustannuksia
Petro Lahtinen uskoo, että kunhan he saavat keksintönsä globaalien isojen pelurien käyttöön, kosmetiikka-alalla säästyy miljoonia tonneja kemikaaleja.
”Olemme jo jutelleet kolmen ison toimijan kanssa ja kaikki ovat luvanneet, että ottavat teknologiamme käyttöön heti, kun se saadaan valmiiksi.”
Tämä ihmeellinen teknologia ei siis vielä ole täysin valmis. Lavliérin kauniista putiikista ei siis vielä löydy tuotetta, joka olisi valmistettu sen avulla. Ei edes MetsäkosmetiikkaTM-nimen alta löytyvä, kuusisokeria sisältävä voide, jossa siinäkin metsäiset raaka-aineet vähentävät ympäristölle haitallisten kemiakaalien käyttöä.
Mikä sitten on näiden valkoisten, ihanalta tuoksuvien luonnonkosmetiikkapurnukoiden tehtävä, jos tarkoitus on kuitenkin myydä uudenlainen valmistusteknologia globaaleille kosmetiikkajäteille?
”Tätä kautta olemme oppineet ihan valtavasti kosmetiikka-alasta ja tuotteiden valmistuksesta, sekä saaneet kosketuspintaa kuluttajiin”, Petro Lahtinen sanoo.
Niinpä Petro Lahtinen ja hänen yrityskumppaninsa Jenna Tikkanen ovat vakuuttuneet siitä, että kemikaalittomuus kiinnostaa kuluttajia – sen lisäksi, että se säästää hurjasti valmistuskustannuksia.
”Puuinnovaatiot ovat pakkorako ihmiskunnalle”
Kosmetiikka-alaan perehtyessään ja isojen toimijoiden kanssa jutellessaan Lahtinen ja Tikkanen ovat huomanneet, että nimenomaan kemikaalittomuus on se juttu, joka uppoaa.
”Olemme huomanneet, että Metsäkosmetiikka tai Forest Cosmetics ei resonoi kosmetiikka-alalla tarpeeksi. Niinpä uusi teknologia tullaan lopulta lanseeraamaan toisella nimellä”, Lahtinen sanoo.
Tämä ei toki muuta mitenkään sitä, että puu ja metsä ovat jälleen kerran Petro Lahtiselle kaiken lähtökohta.

”Puuinnovaatiot ovat pakkorako ihmiskunnalle. Ei maapallolla ole mitään muuta samanlaista uusiutuvaa raaka-ainetta, mitä olisi riittävästi saatavilla, on se sitten kasvatettua tai ei.”
”Metsät kasvavat itsekseen, ilman kastelua. Teknologiat metsien hyödyntämiseen kehittyvät kovaa vauhtia. Uskon, että tekstiilikuidut ruvetaan tekemään puusta, samoin polttoaineet. Muovia voidaan jo tehdä sujuvasti puusta. Uskon, että se on hyvä – ja välttämätön – tulevaisuus”, Lahtinen toteaa.
Lopuksi on kysyttävä, milloin tämä mullistava teknologia siirtyy sitten takahuoneesta kosmetiikkaputiikkien hyllyille.
”Ensimmäiset tuotteet tuomme varmasti Lavliérin kautta markkinoille. Jos askel menee lankulle, niin tämä tapahtuu jo ensi vuonna. Sen jälkeen teknologia sitten toivottavasti siirtyy kosmetiikka-alan isojen pelurien käyttöön.”
”Tutkijat tykkäävät tutkia, eivätkä osaa tuotteistaa ja kaupallistaa innovaatioitaan”
Petro Lahtista voi hyvällä syyllä kutsua puualan pelle pelottomaksi. Hän on kehittänyt mm. Woodcast-puukipsin ja puukomposiitista valmistettavat Woodio-kylpyhuonekalusteet sekä ollut perustamassa puusta pakkausmateriaaleja valmistavaa Sulapacia.
Kun häntä pyytää reflektoimaan omaa historiaansa, hän tunnistaa sieltä heti kipukohdan – joka on hänen mukaansa tiedemaailmassa yleinen.
”Innovaatioiden tuotteistus olisi voitu tehdä alusta asti paremmin. On universaali ongelma, että tutkijat tykkäävät tutkia. Sitä ehdottomasti tarvitaan, mutta tehtyjä innovaatioita ei sitten osata tai hoksata tuotteistaa ja kaupallistaa – eli laittaa sellaiseen muotoon, että joku niistä haluaa maksaa”, Petro Lahtinen sanoo.
”Tämä näkyy jo monen startupin kirjoittamissa liikeideoissa: kehitetään omaa juttua, ei myydä tai ratkaista ongelmaa.”
Lahtisen mukaan nyt Lavliérin kanssa hän on lähtenyt liikkeelle täysin toisenlaisella mentaliteetilla: hän on nimenomaan lähtenyt ratkomaan asiakkaiden ongelmia.
”Usein tiedemaailmassa ollaan ylpeitä ja innoissaan omista innovaatioista, muttei mietitä tarpeeksi, miten ja ketä se hyödyttää. Lavliérin kanssa lähdimme liikkeelle siitä, että olen kiertänyt kosmetiikkafirmoja ja selvittänyt, mitä he tarvitsevat ja miten keksintömme voi heitä auttaa.”
Mikä tässä tuotteistamisongelmassa sitten auttaisi?
Yksittäistä taikatemppua ei varmasti ole, mutta Petro Lahtinen toivoo, että olisi enemmän mentorointia, vertaistukea ja ”tuotteistamiskoulutusta”. Ettei jokaisen tarvitsisi oppia sen pisimmän polun kautta.
”Esimerkiksi Uusi Puu -ohjelma on jo hieno askel oikeaan suuntaan”, Lahtinen kiittelee 20 metsäalan organisaation perustamaa hanketta, jonka tarkoituksena on viestiä puupohjaisesta biotaloudesta ja sen innovaatioista.
Petro Lahtinen toivoo myös, että rahoitusta olisi helpommin saatavilla aivan alkupään hankkeisiin.
”Se on se haastavin vaihe: miten maksat itsellesi palkkaa ensimmäiset pari vuotta, kun ei ole vielä kauheasti mitään näytettävää. Sitten kun toiminta tarvitsee kymmenien miljoonien tehdasinvestointeja, täytyy jo olla uskottavuutta löytää rahoittajia itsekin.”