Metsäpalojen torjuntaan luvassa mullistavaa tekniikkaa – parvi drooneja voi sysätä perinteiset palolennot historiaan

Innovaatiot

Metsäpalo
Viime vuonna pelkästään Euroopassa paloi metsää puolisen miljoonaa hehtaaria. Kuva: Eija Honkavaara

Suomalaistutkijoiden ryhmä valjastaa drooniparvet metsäpalojen havaitsemiseen ja sammutuksen avuksi. Perinteiset palolennot voivat käydä tulevaisuudessa tarpeettomiksi.

Tekoälyn ohjaama drooniparvi voi tulevaisuudessa hälyttää metsäpalosta jo aikaisessa vaiheessa. Palon aikana droonit välittävät tietoa palon etenemisestä ja antavat ennusteen leviämisestä seuraavan tunnin aikana.

Maanmittauslaitoksen Paikkatietokeskus FGI:n, Jyväskylän yliopiston, Oulun yliopiston ja VTT:n tutkijoiden muodostama FireMan-yhteishanke on mullistamassa metsäpalojen ennaltaehkäisyn ja sammutuksen.

Metsäpaloissa on kyse maailmanlaajuisesta ongelmasta. Viime vuonna pelkästään Euroopassa paloi metsää puolisen miljoonaa hehtaaria.

”Metsäpalot lisääntyvät edelleen, kun ilmasto kuumenee ja luonto on kuiva. Se on valitettavasti tulevaisuudessa suuri ongelma”, kertoo hanketta johtava professori Eija Honkavaara Maanmittauslaitoksesta.

Suomen Akatemian rahoittama hanke toteutetaan vuosina 2022–2024. Drooneja on testattu jo tänä keväänä kulotusten yhteydessä.

Paikkatiedot avainasemassa

Suomalaistutkimuksen maailmanluokan innovaatioihin kuuluu droonien hyödyntäminen parvissa. Tutkimuksessa selvitetään, miten parvea ohjataan keräämään tietoa palotilanteessa.

Parven pitää pystyä valvomaan laajoja metsäalueita ja tarvittaessa reagoimaan ja toimimaan itsenäisesti palotilanteissa.

Lentoseurojen metsäpalovaaran aikana tekemät tähystyslennot pystytään tulevaisuudessa korvaamaan vähäpäästöisellä droonipohjaisella toiminnalla, kunhan tekniikasta saadaan kustannustehokasta ja turvallista.

Drooneihin kehitetään algoritmeja, jota tunnistavat savun ja palon jo aikaisessa vaiheessa.

Drooni
Suomalaistutkimuksen maailmanluokan innovaatioihin kuuluu droonien hyödyntäminen parvissa. Kuva: Eija Honkavaara

”Lentoseurojen metsäpalovaaran aikana tekemät tähystyslennot pystytään tulevaisuudessa korvaamaan vähäpäästöisellä droonipohjaisella toiminnalla, kunhan tekniikasta saadaan kustannustehokasta ja turvallista. Drooneilla lentoja pystyttäisiin myös tekemään useammin, jolloin palonalut löydetään aikaisessa vaiheessa”, Honkavaara sanoo.

Honkavaaran mukaan satelliitit kykenevät välittämän tietoa käynnissä olevista metsäpaloista jo nyt, mutta droonit tekevät työn tarkemmin ja monipuolisemmin.

Jopa puuston kuivuus selviää

Jos metsäpalo syttyy, drooniparven avulla voidaan mallintaa metsäpalon eteneminen huomioimalla esimerkiksi puusto, maaston muodot, kasvillisuus ja tuulen suunta. Ennustemalleja käytetään opettamaan tekoälyä, joka arvioi palon etenemistä reaaliaikaisesti kerätystä kaukokartoitusaineistosta.

”Kaukokartoitusmenetelmillä saadaan selville, mitä puulajeja alueella on ja mikä niiden tila on. Pystymme arvioimaan jopa puuston kuivuutta ja syttyvyyttä” Honkavaara sanoo.

Tekoäly tulkitsee paloa

Droonit antavat arvokasta tietoa metsäpalon etenemisestä ja voimasta.

”Automaattisilla tekoälypohjaisilla menetelmillä pystyään seuraamaan palon kärkeä ja palotilanteen eri parametrejä, kuten liekkien korkeuksia,” Honkavaara kertoo.

Automaattisilla tekoälypohjaisilla menetelmillä pystyään seuraamaan palon kärkeä ja palotilanteen eri parametrejä, kuten liekkien korkeuksia.

”Kulkeeko palo maanpinnassa vai onko se latvuspalo, joka leviää räjähdysmäisen nopeasti? Paloalueelta voi lentää palavia kappaleita lähialueille ja uusia palopesäkkeitä voi syntyä. Myös näiden havaitsemiseen droonit ovat hyvä työkalu”, hän jatkaa.

Metsäpalo lämpökameralla kuvattuna
Metsäpalo ilmasta lämpökameralla kuvattuna. Kuva: Teemu Hakala

Simulaation avulla voidaan myös suunnitella tehokkaasti torjuntatoimia, esimerkiksi mihin kannattaa tehdä paloesteitä.

Kaukokartoitusaineistoon kuuluvat tavalliset värikuvat ja lämpökuvat, joista näkee, missä on kuumaa. Kehitteillä on myös ihmissilmän kyvyt ylittävää, savun läpi näkevää sensoritekniikkaa.

Savun eteneminen seurattavissa

Reaaliaikainen metsäpalotieto palvelee myös pelastajia.

”Tieto palon etenemisestä voidaan jakaa pelastushenkilökunnalle. Samaan paikkatieto- eli tilannekuvajärjestelmään on mahdollista saada kentällä olevien henkilöiden sijaintitiedot. On iso merkitys turvallisuudelle, kun pystyään seuraamaan, minne palo ja savu etenevät”, Honkavaara sanoo.

On iso merkitys turvallisuudelle, kun pystyään seuraamaan, minne palo ja savu etenevät.

Hanke tähtää ihmisen ja autonomisten järjestelmien yhteistoimintaan. Honkavaaran mukaan ryhmän yksi tutkimuskysymys on, miten drooniparven tuottamaa tietoa hyödynnetään palo- ja pelastustehtävissä käytännön tasolla.

”Yksi mahdollinen toimintamalli on, että tieto menisi pelastuskeskukseen ja sitä kautta saadaan jaettua oleellista tietoa palopaikalle. En osaa sanoa, mikä on paras vaihtoehto. Se on tutkittava asia”, Honkavaara sanoo.

Samalla mietitään tulevaisuuden ilmailua.

”Paloalueelle lentää myös miehitettyjä helikoptereita. Tärkeä kysymys on, miten ilmatilaa jaetaan turvallisesti eri toimijoille, kun dronet ja helikopterit pörräävät”, Honkavaara kertoo.

Korkeusmallit ja metsätieto käytössä

Hankkeessa tutkitaan 5G- ja 6G -tekniikoiden käyttöä tiedonsiirrossa. Honkavaaran mukaan hankkeessa hyödynnetään ainakin Maanmittauslaitoksen korkeusmalleja ja maastotietoja, Metsäkeskuksen metsätietodataa sekä Ilmatieteenlaitoksen säädataa.

Drooni ilmassa
Drooneihin ollaan kehittämässä algoritmeja, jota tunnistaisivat savun maastossa ja palon jo aikaisessa vaiheessa. Kuva: Annukka Pekkarinen

Honkavaaran mukaan tekniikka on skaalattavissa eli levitettävissä myös Suomen ulkopuolelle.

”Suomi on hyvä ympäristö tutkia asioita, koska meillä on edistyksellistä dataa, mutta samanlaisia aineistoja tulee myös muualle maailmaan”, hän sanoo.

Onko Puolustusvoimat halukas hyödyntämään drooniparvia?

”Puolustusvoimat voi hyödyntää drooneja monin tavoin. Esimerkiksi Ukrainan sodassa droonit ovat olleet tärkeä väline”, Honkavaara sanoo.

Mitä mieltä olit artikkelista?

Jaa:

2 kommenttia

  • Tässä tärkeässä tehtävässä olemme Suomessa maailman kärkeä! Nyt näyttää siltä, että pyörää keksitään uudelleen. Lähes kaikkiin tutkittaviin osioihin on jo olemassaolevat ratkaisut. Mikäli hankkeen johtoryhmässä olisi Ministeriön Pelastusosaston tai metsäpalojen lentotähystyksen asiantuntijoiden edustus, voitaisiin keskittyä todellisiin kehittämistä vaativiin toimenpiteisiin.

  • Palaa mieleen vakuutusoikeuden tenttikysymys: “palon käsite vakuutusoikeudessa.” Oikea vastaus, jota en tiennyt oli: “palo on avotuli, joka on päässyt irti”. Se pitää tulkita niin, että tuli ei ole palo, jos se saadaan heti hallintaan. Siihen tarvitaan pienenkin tulen nopea havaitseminen ja kyky sammuttaa se heti.
    Erään tehtaan varasto paloi, kun rasvainen ja pölyinen kuljetin syttyi hitsauskipinästä tuleen. Tehdaspalokunta oli 150 m päässä, mutta ei ehtinyt paikalle. MOT. sammutuskalusto ja mahdollisesti palomieskin pitää olla hitsaajan vierellä.
    Erään metsäyhtiön metsää paloi 70 000 ha kun paikalle kesti paloautolta 1h45 min. Palopaikalle oli 30 km linnun tietä , mutta välissä joki, jonka sillan kautta kiertäen matkaa kertyi noin 100 km. MOT. Hankittiin helikopteri, joka kaappaa joesta tai järvestä 10 tonnia vettä 3-5 minuutissa ja lentämään sen 300 km/h palopaikalle, mikä tässä tapauksessa olisi merkinnyt 15 minuuttia.

Kirjoita kommentti