forest.fi testasi puudieselillä kulkevan bussin

22.10.2015 / Artikkeli
Puupohjainen biodiesel voi korvata öljyn maalla, merellä ja ilmassa. Seuraavaksi sen voimalla kuljetetaan pääkaupunkilaisia Keravalta Helsinkiin bussilinjoilla 633 ja 738. Kuva: Anna Kauppi

Suomen ensimmäinen puupohjaisella dieselillä kulkeva linja-auto aloittaa tänään vuorot Helsingin ja Keravan välillä.

Ulkoisesti Helsingin seudun liikenteen sininen bussi ei poikkea kaltaisistaan. Uusi se on, mutta leimauslaite ja jopa Metro-lehdet ovat jo paikallaan.

Myös moottori murisee tavallisen dieselkoneen tapaan, mutta juuri siinä on auton varsinainen uutuus: koneeseen tankataan puupohjaista polttoainetta.

Puupohjainen UPM BioVerno -diesel on valmistettu mäntyöljystä, joka on selluntuotannon sivutuote. Bussien polttoaineessa sitä on aluksi kaksikymmentä prosenttia.

”Noin kahdeksan kuukauden kuluttua puupohjaisen dieselin osuus bussin polttoaineesta nostetaan 100 prosenttiin”, arvioi Sari Mannonen, UPM Biopolttoaineiden myynti- ja markkinointijohtaja.

Erikoisajoneuvoja ei tarvita

Puupohjaisen dieselin valmistus alkoi Lappeenrannan jalostamolla tammikuussa 2015. Sitä voi jo tankata tavallisilla huoltoasemilla normaaleihin henkilöautoihin.

”Tällaisen drop-in-polttoaineen etuna on, että se todellakin sopii kuin heittämällä olemassa oleviin autoihin, eikä erikoisajoneuvoja tai infrastruktuurin muutoksia tarvita”, toteaa Nils-Olof Nylund, liikenteen energiankäytön tutkimusprofessori Teknologian tutkimuskeskus VTT:ltä.

Siten biopolttoaine on nopeampi ja edullisempi ottaa käyttöön liikenteessä kuin sähkö. Sähköautot ja -bussit ovat Nylundin mukaan kuitenkin tulossa seuraavaksi.

UPM:n mukaan uusi polttoaine laskee kasvihuonepäästöjä jopa 80 prosenttia fossiilisiin polttoaineisiin verrattuna. Lisäksi se vähentää autoilun lähipäästöjä, eli pakoputkesta pursuavaa häkää ja hiilidioksidia. UPM on testannut puupohjaisen biodieselinsä päästöjä yhdessä muun muassa VTT:n kanssa sekä saksalaisella ajoneuvoteknologian tutkimuslaitoksella FEV:llä. Testiajoissa käytettiin Volkswagenia.

SariMannonen
”UPM BioVernon hyvin suuri etu on siinä, ettemme kilpaile ruokatuotannon kanssa”, sanoo Sari Mannonen, UPM Biopolttoaineiden myynti- ja markkinointijohtaja. Kuva: Anna Kauppi

”Se ei kuitenkaan ollut yksi manipuloiduista autoista”, Mannonen huomauttaa viitaten saksalaisauton päästöskandaaliin.

Tänään alkava puupohjaisen dieselin koeajo bussiliikenteessä kestää vuoden ajan. Liikenteessä on aluksi neljä autoa Keravan ja Helsingin väliä kulkevilla linjoilla 633 ja 738.

Helsingin seudun liikenne HSL:n osastonjohtaja Reijo Mäkinen toteaa, että UPM:n puudiesel tuo tarvittavaa kilpailua biopolttoainemarkkinoille. ”Tavoitteena on, että dieselkalustomme kulkee sataprosenttisesti biopolttoaineilla vuoteen 2020 mennessä.”

Anna Kauppi

Kirjoita kommentti