Kartongin globaali kysyntä kasvaa – äitiyspakkaus paljastaa, miksi se on haluttu materiaali
Äitiyspakkaus on kaikkien aikojen aaltopahvi-innovaatio, joka syntyi Suomessa yli 80 vuotta sitten. Kartongin tuotanto jatkaa kasvuaan myös tänä vuonna. Verkkokauppa tarvitsee laatikoita ja elintarviketeollisuus kestäviä ja laadukkaita pakkauksia.
Vuonna 1937 päivänvalon nähnyttä suomalaista äitiyspakkausta voi pitää todellisena pakkausinnovaationa. Se sisältää kaikenlaista, mitä vastasyntynyt tarvitsee, kuten vaatteita, peitteen, pyyhkeen, kuolalapun ja ensikirjan.
Suomessa äitiyspakkauksen saa halutessaan jokaisen vastasyntyneen perhe. Maailmalla erilaisia äitiyspakkauksia jaetaan ainakin 63 maassa ja 91 eri ohjelmassa.
Äitiyspakkaus on enemmän kuin vain laatikko täynnä tavaraa. Useissa maissa perhe saa sen mukana lapsen terveyteen ja kasvatukseen liittyvää tietoa sekä tietoa lisääntymisterveydestä.
Suomessa äitiyspakkauksia on jaettu vuodesta 1937 lähtien, aluksi vähävaraisille vanhemmille. Toisen maailmansodan jälkeen, vuodesta 1949 alkaen se on annettu kaikille lapsen saaneille perheille. Aluksi pakkaus oli emalinen pesuvati, myöhemmin aaltopahvinen laatikko.
Äitiyspakkauksella on suuri merkitys erityisesti köyhissä oloissa, missä Suomikin oli 1930- ja 1940-luvuilla. Pakkaus on esimerkiksi hyvä keino saada vähävaraiset vanhemmat rekisteröimään lapsensa terveydenhuollon piiriin.
Kartongin kysyntä kasvaa vajaa kaksi prosenttia vuodessa
Tampereen yliopiston tutkimuksessa oli mukana 29 äitiyspakkausohjelmaa. Niissä kuudessatoista pakkaus oli tehty kartongista, joka on luja ja turvallinen materiaali. Samat ominaisuudet ovat viime vuosina nostaneet kartongin kysynnän huippulukemiin.
Johtava pakkauskonsultti Jenni Kärkkäinen konsulttiyhtiö Afryltä jakaa kartonkimarkkinat kuluttajapakkauksissa käytettyyn taivekartonkiin ja teollisuuden, kuljetuksen ja esimerkiksi verkkokaupan käyttämään aaltopahviin.
”Taive–, nestepakkaus– ja kuppikartongin markkina on kooltaan noin 45 miljoonaa tonnia vuodessa ja se kasvaa noin kaksi prosenttia vuodessa. Aaltopahvin markkina kasvaa vain hieman vähemmän, mutta sitä tehdään paljon enemmän, esimerkiksi viime vuonna kysyntä oli 169 miljoonaa tonnia”, Kärkkäinen sanoo.
Verkkokaupan kasvu on merkittävä syy kartongin kysynnän kasvuun.
”Mutta myös ympäristöarvoja korostava lainsäädäntö lisää kartongin kysyntää”, Kärkkäinen sanoo.
Kärkkäisen mukaan kartonkipakkaus on luja ja se suojaa sisältöä hyvin. Puukuitupohjainen pakkaus on tehty uusiutuvasta raaka-aineesta, se on kierrätettävä ja se useimmiten myös kierrätetään. Jos se tehdään neitseellisestä kuidusta eikä kierrätyskuidusta, se on varmasti myös myrkytön ja turvallinen.
Mitä tulee elintarvikkeiden pakkaamiseen, kartongissa on vielä kehitettävää. Muovin suosio on edelleen suuri.
”Sen takia kartonkipakkauksiin kehitetäänkin suojakerrosratkaisuja kovaa vauhtia”, Kärkkäinen sanoo.
Pohjoisen havupuusta saa lujaa kartonkia
Kärkkäinen korostaa erityisesti pohjoisen, pitkän havukuidun etuja. “Sillä kartonkiin saadaan lujuutta ja keveyttä”, hän sanoo.
Moni pitää kartonkipakkauksia kertakäyttöisinä, mutta niin ei tarvitse olla. Äitiyspakkaus on tästä hyvä esimerkki. Se kestää monenlaista käyttöä jopa vuosikymmenten ajan.
Pakkaus on suunniteltu niin, että sitä voi käyttää lapsen ensimmäisenä vuoteena – pakkauksesta löytyvän patjan ja peitteen kanssa. Tällä on merkitystä: äitiyspakkauksen laatikossa lapsi voi esimerkiksi nukkua samassa huoneessa kuin vanhemmatkin mutta kuitenkin omassa vuoteessa. Molemmat seikat pienentävät kätkytkuoleman riskiä.
Juuri kamppailu kätkytkuolemia vastaan on äitiyspakkausohjelmien keskeinen osa. Tampereen yliopiston tutkimuksessa haastatelluista 29 ohjelmasta kymmenessä kannettiin huolta kätkytkuolemista.
Suomalainen äitiyspakkaus on tehty Stora Enson kartongista 1960-luvun alusta saakka.
”Yleensä teemme kartongin ja valmiin pakkauksen painatuksineen Lahden pakkaustehtaallamme, mutta joskus kilpailutuksen on voittanut joku muukin. Laatikon ulkoasun päättää Kela”, sanoo Stora Ensolla Suomen mediasuhteista vastaava Satu Härkönen.
Alun perin laatikko oli ulkomuodoltaan yksinkertainen ilman värejä tai kuoseja. Nykyään pakkauksen ulkoasun tekevät pakkausalan suunnittelijat ja onpa suunnittelusta järjestetty kilpailujakin.
Paperitehtaita muutetaan kartongille
Kun paperin globaali kysyntä laskee ja kartongin nousee, yksi metsäteollisuusyhtiöiden tapa sopeutua muuttuviin markkinoihin on ollut muuttaa paperitehtaita kartongille. Kaikkea kadonnutta paperintuotantoa tällainen konvertointi ei kuitenkaan ole kyennyt korvaamaan.
Jenni Kärkkäisen mukaan graafisten painopapereiden tuotantokapasiteettia suljettiin globaalisti yhteensä kymmenen miljoonaa tonnia vuosina 2019 ja 2020. Tämä vastaa suurin piirtein 30 paperikoneen tuotantoa. Toisaalta kartongin globaali tuotantokapasiteetti on konversioiden takia kasvanut 3,5 miljoonaa tonnia vuosina 2019–2021.
Esimerkiksi Stora Enso on muuttanut Varkauden ja Oulun paperitehtaansa kartongille, mutta Kemin Veitsiluodon ja Ruotsin Kvarnsvedenin paperitehtaat se päätti sulkea. Konversio ei ole kaikkiin paperitehtaisiin sopiva patenttiratkaisu ja päätökseen vaikuttavat monet seikat.
”Yleisesti päätökseen vaikuttavat ainakin tehtaan kustannuskilpailukyky konversion jälkeen, laitoksen sijainti verrattuna markkinoihin, suunnitellun tuotteen markkinatilanne, tehtaan soveltuvuus konversioon, raaka-aineen saatavuus ja sen hinta”, Kärkkäinen sanoo.
Äitiyspakkaus on parasta kaikkein köyhimmille
Vuonna 1949 äitiysavustuksen rahallinen määrä Suomessa oli todella suuri, sillä se vastasi kolmasosaa teollisuustyöntekijän keskimääräisestä kuukausipalkasta. Nykyään perheet saavat valita, ottavatko he pakkauksen vai haluavatko he sen sijaan rahallisen, 170 euron suuruisen avustuksen.
Ensisynnyttäjistä lähes kaikki valitsevat pakkauksen ja useamman lapsen perheissäkin vain kolmasosa päätyy ottamaan avustuksen rahana.
Suurin osa äitiyspakkausohjelmista sijoittuu pieni- tai keskituloisiin maihin, mitä Suomikin oli 80 vuotta sitten. Mutta on myös poikkeuksia, kuten Iso-Britannia ja Irlanti, missä pakkaus löi itsensä läpi sen jälkeen, kun Britannian yleisradioyhtiö BBC teki siitä myönteisiä ohjelmia. Äitiyspakkausohjelmia on myös Yhdysvalloissa, kuten Alaskassa.
Kuten Suomessakin 1930–luvulla, avustuksen yksi tavoite etenkin köyhemmissä maissa on saada lapset ja lapsiperheet terveydenhuollon asiakkaaksi. Suomessa avustuksen ehtona on yhä hakeutuminen äitiysneuvolaan.
Äitiyspakkauksilla voi olla suuri merkitys myös kriisialueilla. Jos ihmiset ovat vaikkapa luonnonkatastrofin seurauksena menettäneet aivan kaiken, äitiyspakkaus saattaa olla vastasyntyneen pelastus.
Äitiyspakkaus sovitetaan paikallisiin oloihin
Pakkauksia ja niihin liittyviä avustus- ja valistusohjelmia vetävät monenlaiset tahot pienistä, voittoa tuottamattomista yhdistyksistä suuriin, valtiollisiin organisaatioihin. Yliopistot ovat tehneet paljon työtä äitiyspakkaukseen liitettyjen ohjelmien kehittämisessä.
Parhaiten äitiyspakkausohjelmista onnistuvat ne, jotka sopivat paikallisiin oloihin. Yksi osa paikallisuutta on pakkauksen materiaali ja sisältö. Niiden pitäisi olla mahdollisimman laajalti lähellä tuotettuja ja turvallisia.
Tässä katsannossa on luonnollista, että Suomessa pakkaus on tehty aaltopahvista, niin kuin monessa muussakin maassa.
Tampereen yliopiston tutkimista 29 ohjelmasta kuudessatoista pakkaus oli kartonkinen ja kahdessakymmenessä pakkaus sopi lapsen vuoteeksi. Muita materiaaleja olivat esimerkiksi muovi ja kangas.
Suomen Metsäyhdistyksen video kertoo, kuinka paljon elämässä tarvitaan puuta: pahvilaatikosta puu-uurnaan.
Artikkelia varten on haastateltu myös Kansaneläkelaitoksen suunnittelija Veera Petäjää.
Stora Enso: Äitiyspakkaus on vastuullinen sisältä ja ulkoa