Puuhakkeen hinta 400-kertaiseksi – designyhtiöllä on ainakin kahdeksan etua kilpailijaan nähden

1.12.2022 / Artikkeli
Woodion toimitusjohtaja Petro Lahtinen. Kuva: Tero Pajukallio
Woodion toimitusjohtaja Petro Lahtinen esittelee yhtiönsä tunnetuinta tuotetta, puupohjaista lavuaaria, joka on mahdollista valmistaa eri väreissä. Kuva: Tero Pajukallio

Puupohjaisesta materiaalista kylpyhuonekalusteita valmistava Woodio on ottamassa merkittävän askeleen. Se etsii paikkaa ensimmäiselle teollisen mittakaavan tehtaalle pääkaupunkiseudulta.

Toimitusjohtaja Petro Lahtisen mukaan Woodion toiminta-ajatus kiteytyy ”mahdottomaan mutta inspiroivaan” väitteeseen: ”Kylpyhuoneiden tulevaisuus on puussa”.

Perinteisesti ajatellaan, että puu ei viihdy kosteissa oloissa, mutta suomalaisyhtiö on jo nyt näyttänyt, että näin ei välttämättä ole.

Woodion ydin on uusi materiaali, jonka alku juontaa eräisiin pikkujouluihin Helsingin yliopiston kemian laitoksen laboratoriossa. Juhlatunnelmissa sekoiteltiin erilaisia raaka-aineita. Aamulla hoksattiin, että yksi seos oli kummallisesti kovettunut.

Keksinnön pohjalta syntyi uusi materiaali, joka koostuu 80-prosenttisesti puuhakkeesta. Hake on tehty haavasta tai saatu metsäteollisuuden sivuvirroista. Puuhakkeen sitoo yhteen biopohjainen hartsiliima.

Tästä materiaalista syntyvät uudenlaiset lavuaarit, vessanpöntöt ja ammeet.

Uusi materiaali on parempaa kuin keramiikka

Woodio-materiaalin edut perinteisiin keraamisiin kylpyhuonemateriaaleihin ovat kahdeksankertaiset: keveys, iskunkestävyys, uusiutuva raaka-aine, kierrätettävyys, vähäinen energiankulutus, hiilivarasto, useat värivaihtoehdot ja kuosit.

Keveys tuo etuja kuljetuksessa ja helpottaa asennusta. Iskunkestävyyttä Lahtinen sanoo kokeilleensa esimerkiksi vasaralla hakkaamalla.

”Ei mennyt rikki.”

Materiaalin raaka-aineet ovat uusiutuvia. Materiaalin voi uusiokäyttää esimerkiksi MDF-levyn raaka-aineena tai sen voi polttaa, jolloin syntyy bioenergiaa.

Woodion pesualtaita. Kuva: Tero Pajukallio
Woodion pesualtaita valmistetaan Helsingissä. Kuva: Tero Pajukallio

Valmistuksessa kuluu hyvin vähän energiaa. Valmistukseen kuuluu valumuottien pintakäsittely ja muottien täyttö, minkä jälkeen tuote kuivuu huoneenlämmössä. Muotit voi poistaa neljän tunnin kuluttua, jonka jälkeen tuotetta kuivataan matalassa, esimerkiksi 40 asteen lämmössä muutama tunti ja jäljellä on enää viimeistely ja testaus.

Tuotteiden hiilijalanjälki on jopa 80 prosenttia pienempi kuin keraamisten kilpailijoiden. Lisäksi puupohjaiset tuotteet ovat hiilivarasto koko ikänsä.

Keramiikkateollisuus kuluttaa runsaasti energiaa, koska tuotteet pitää käsitellä jopa 1500 asteen kuumuudessa. Maailman keramiikkateollisuus tuottaa hiilidioksidia yhtä paljon kuin 200 miljoonaa autoa ja lisäksi syntyy rikin ja typen oksidien päästöjä. Myös juomakelpoista vettä kuluu paljon.

Keramiikkatuotannon ongelmat on havaittu muuallakin. Markkinoille on tulossa kierrätetyistä tai uusiutuvista raaka-aineista valmistettuja materiaaleja tuottavia yhtiöitä, kuten Durat ja Vieser.

Yhtiö tähtää koko kodin sisustajaksi

Mutta miten puupohjainen materiaali voi kestää kylpyhuoneen jatkuvaa kosteutta? Lahtisen mukaan hyvin.

Materiaalia on pidetty vedessä jopa puoli vuotta, eikä se ole muuttunut miksikään.

”Eikä ominaisuus johdu pinnoitteesta. Myös sahatut kappaleet ovat kestäneet”, sanoo Lahtinen.

Materiaali soveltuu käytettäväksi massatuotannossa ja kaikki tuotteet toimivat arjessa kuten keraamisetkin. Ylimääräistä huolenpitoa ei tarvita.

Woodion kylpyhuone. Kuva: Pauliina Salonen
Suomalaisen Woodion tuotteissa yhdistyy design ja ekologisuus. Kuva: Woodio

Woodion puupohjaisia lavuaareja, ammeita, sisustuselementtejä ja vessanpönttöjä löytyy kotien kylpyhuoneiden lisäksi esimerkiksi lukuisista hotelleista ympäri Eurooppaa. Mutta yhtiö tähtää laajemmalle. Lahtisen mukaan Woodio tahtoo olla maailman johtava ekomateriaalibrändi.

”Tutkimme mahdollisuuksia tehdä kalusteita ja sisustustuotteita, kuten paneeleja, kodin jokaiseen huoneeseen”, Lahtinen sanoo.

Laajempaa tuotantoa varten yhtiö etsii uusia tiloja pääkaupunkiseudulta. Lahtinen arvelee uuden tuotannon käynnistyvän parissa vuodessa.

Se ei kuitenkaan tuo alennusta nykyisellään suhteellisen kalliisiin tuotteisiin.

”Woodio pidetään arvokkaana brändinä. Arvoa voi kuvata esimerkiksi sillä, että haapahakkeen arvo 400-kertaistuu meidän tuotteissamme”, Lahtinen sanoo.

”Mutta se ei tarkoita, etteikö materiaaliamme voisi sopimuksella käyttää muiden brändien, kuten Ikean tai Idon tuotteissa. He voivat sitten hinnoitella tuotteensa omien periaatteidensa mukaan”, Lahtinen sanoo.

Asiakkaita on 26 maassa

Woodio perustettiin materiaalin kehitystyöhön ja kaupallistamiseen Helsingin yliopiston kemian laitoksen tutkimustyön spin offina vuonna 2016. Ensimmäiset tuotteet saatiin markkinoille vuonna 2019. Tällä haavaa asiakkaita on jo ainakin 26 maassa.

Nyt yhtiö työllistää 33 henkeä. Toimintaa ovat rahoittaneet muun muassa kylpyhuoneiden vesihanoja valmistavan Oras-yhtiön takana oleva Paasikiven suku, Metsä Groupin tuotekehitysyhtiö Metsä Spring, Euroopan unioni ja Business Finland. Viime vuonna yhtiölle kertyi liikevaihtoa 350 000 euroa, tämän vuoden arvio on 600 000.

”Nykyisissä toimitiloissa liikevaihdon maksimi on jossakin kahden miljoonan paikkeilla. Uudessa tehtaassa tuotantomme voi kymmenkertaistua ja uusia työntekijöitä tarvitaan kymmeniä. Mutta se vaatii miljoonaluokan rahoituskierroksen onnistumista”, Lahtinen sanoo.

Hannes Mäntyranta

2 kommenttia “Puuhakkeen hinta 400-kertaiseksi – designyhtiöllä on ainakin kahdeksan etua kilpailijaan nähden”

Hieno esitys suomalaisen puun uudesta mahdollisuudesta ja ainutlaatuisesta arvonnoususta. ”Suomi elää metsästä” – lause on totta ja uskomattoman suurta tulevaisuutta!
Suomalainen puu odottaa kasvattajiaan ja käyttäjiään.

Vastaa

Kun Suomesta on arvokas posliiniteollisuus ilmeisesti kadonnut tai ei ole ainakaan suuremmin esillä, niin tässä on sen uusi tulemus uudessa muodossa.
Työniloa ja ”vauhtia masiinaan – nyt mennään Suomen uuteen nousuun ja puusta pitkään!”

Vastaa

Kirjoita kommentti