Suomalaisen startupin palkittu mikrobiuute hyödyntää metsän monimuotoisuutta ja saa aikaan luontoaltistuksen.
Atooppisesta ihottumasta kärsii maailmassa yli 220 miljoonaa ihmistä. Suomessa joka viidennellä aikuisella on atooppista ihottumaa elämänsä aikana, ja sitä on kuvailtu merkittäväksi kansanterveydelliseksi ongelmaksi.
Monet tutkimukset ovat osoittaneet, että länsimainen elämäntapa, kaupungistuminen ja biodiversiteetin katoaminen ovat yhteydessä kroonisten tulehduksellisten sairauksien, kuten atopian yleistymiseen, todetaan Uute Scientificin tiedotteessa.
Uute Scientific on suomalainen bioteknologian startup, joka hyödyntää tuotteissaan metsän mikrobeja. Re-Connecting Nature -mikrobiuute on yrityksen mukaan maailman ensimmäinen tuote, joka saa aikaan luontoaltistuksen. Tiedotteessa sen sanotaan mukailevan Suomen luonnon biodiversiteettiä.
Uute Scientific on tutkinut mikrobiuutteen vaikutusta osana Tampereen ja Helsingin yliopistoissa tehtyjä väitöskirjoja. Tutkimuksessa mikrobiuutetta sisältänyttä testivoidetta ja värjättyä lumevoidetta käytettiin noin seitsemän kuukauden ajan.
Tutkimustulokset osoittivat, että luontoaltistusvoidetta käyttäneessä ryhmässä tarvittiin vähemmän atopialääkkeitä kuin lumevoidetta käyttäneessä ryhmässä. Mikrobiuutetta sisältävä voide vahvisti ihon suojakerrosta. Se esti ärsytystä atooppisessa ihossa erityisesti syksyn käännyttyä talveksi, joka on atoopikoille hankalinta aikaa.
”Metsän mikrobit voivat olla tulevaisuudessa avain terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen. Mikrobit voivat lievittää immuunivälitteisiä sairauksia, kuten atooppista ihottumaa ja tulehduksellisia suolistosairauksia”, sanoo Uute Scientificin tutkimusjohtaja Johanna Kalmari Audiomedian artikkelissa.
”Uute Scientific Oy on luonut uuden tieteenalojen rajapintaan syntyneen ekosysteemin, immunoekologian, jossa ympäristöekologia, metsäteollisuus ja lääketiede yhdistyvät”, startupin toimitusjohtaja Kari Sinivuori sanoo.
Re-Connecting Nature toimii raaka-aineena kuluttajatuotteissa. Se tarjoaa mikrobialtistuksen niille, jotka eivät ole päivittäin kosketuksissa luonnon kanssa. Siten sitä voisi verrata päivittäiseen vitamiinilisään.
Uute Scientificin mukaan mikrobiuutetta käytetään jo useissa eri terveys- ja kauneustuotteissa kymmenessä eri maassa. Sen asiakkaisiin kuuluu kauneusalan yrityksiä, kuten Nobe, Luonkos, Moi Forest ja Sees sekä lemmikkien hyvinvointibrändi Doggy Potion.
”Uutettamme voidaan käyttää lähes missä tahansa tuotteessa, kuten värikosmetiikassa, voiteissa, tekstiileissä, lasten leluissa tai ruuassa. Nyt olemme myös lähempänä lääkkeitä kuin koskaan”, Sinivuori sanoo.
Marraskuussa 2024 Uute Scientific Oy palkittiin Re-Connecting Nature -mikrobiuutteestaan Metsä360-tunnustuspalkinnolla.
Marjatta ja Eino Kollin Säätiön ja LUT-yliopiston tunnustuspalkinnon tavoitteena on edistää suomalaisen metsän jalostusarvon kasvua ja tukea vastuullista biotaloutta.