Tältä näyttää puurakennus, joka on poikkeuksellinen koko maailmassa — 5 kiinnostavaa huomiota

Stora Enson uusi pääkonttori rakennetaan massiivipuusta. Se valmistuu Helsinkiin kesäksi 2024.
Katajanokan Laituriksi nimetty Stora Enson uusi pääkonttori valmistuu ensi vuoden kesäksi. Uusi puurakennus sijoittuu Helsinkiin Katajanokkaan, joka on tuttu matkustajille risteilysatamana. Rakennuksen omistaa suomalainen eläkeyhtiö Varma.
Katajanokan Laituriin tiivistyy ainakin 5 mietittyä asiaa:
1. Rakennus syntyy puusta
Stora Enson uusi pääkonttori rakennetaan pääosin massiivipuisista rakennuselementeistä. Pilaripalkkirunko ja julkisivun kantava rakenne tehdään viilupuusta eli LVL:stä. Rakennuksen jäykistävien sisäseinien, hissi- ja porraskuilujen, portaiden sekä välipohjien ja yläpohjan kantavana rakenteena käytetään ristiinliimattua puuta eli CLT:tä. Julkisivu rakennukseen tehdään lasista.
”Puurakenteiden massiivisuus on keskeinen osa rakennuksen arkkitehtuuria ja sen identiteettiä. Vastaavaa puurunkoa ei löydy mistään muualta maailmasta. Katajanokan Laituri on tärkeä maamerkki ja suunnannäyttäjä puurakentamisen monimuotoisista mahdollisuuksista kaupunkiympäristössä”, Stora Enson kehityspäällikkö Antto Kauhanen kertoo tiedotteessa.

2. Huippuarkkitehtuuria kaikille
Stora Enson Laituri sijaitsee Katajanokalla, jossa toimii Suomen suurin matkustajasatama. Eteläsataman kautta kulkee vuosittain yli kuusi miljoonaa matkustajaa Tallinnaan ja Tukholmaan sekä risteilijöitä. Arkkitehtuurista kiinnostuneet matkailijat saavat nähtäväkseen suomalaisen puurakentamisen taidonnäytteen. Uusi pääkonttori on varattu työntekijöille, mutta rakennukseen tulee myös hotelli sekä ravintola- ja konferenssitiloja.
3. Puu toimii hiilivarastona
Rakennushanke minimoi rakennuksen elinkaaren aikaiset ilmastovaikutukset. Puurunkoon tulee 7 600 kuutiota massiivipuuta. Määrästä noin 6 000 kuutiota on ristiinliimattua puuta (CLT) ja 1 600 kuutiota viilupuuta (LVL).


Rakennukseen sitoutuu koko sen elinkaaren ajaksi ilmakehää lämmittävää hiilidioksidia jopa 5 865 tonnia. Määrä vastaa Stora Enson mukaan noin 3 500 henkilöauton keskimääräisiä vuotuisia päästöjä Suomessa. Pääkonttori on rakennettu kestämään vähintään sata vuotta.
4. Betonin käyttö vähenee
Massiivipuu vähentää runsaspäästöisten materiaalien, kuten teräksen ja betonin käyttöä rakentamisessa. Stora Enson mukaan jokainen puukuutiometri, jolla korvataan uusiutumattomia materiaaleja, vähentää hiilidioksidipäästöjä keskimäärin 1,5 tonnilla. Puurakentamisessa päästöt voivat pienentyä jopa 70 prosenttia.
5. Rakentaminen nopeutuu
Stora Enson massiivipuusta tehty rakennussarja koostuu mittojen mukaan esivalmistetuista rakennuselementeistä. Elementit toimitetaan työmaalle tilattuna aikana, mikä nopeuttaa rakentamista, pienentää kustannuksia, tehostaa raaka-aineen hyödyntämistä. Asennusvalmiit elementit ovat turvallisempia asentaa, eikä työmaalla synny ylimääräistä jätettä, pölyä eikä melua.
