Forest.fi:n suosio kasvoi yli 80 prosenttia – 6 toimenpidettä siivitti huipputulokseen

metsäviestintä

Forest.fi:n vastaava viestintäpäällikkö Anna Kauppi (vas.), päätoimittaja Tero Karjalainen ja visuaalisuudesta ja sosiaalisesta mediasta vastaava Vilma Issakainen
Forest.fi:n vastaava viestintäpäällikkö Anna Kauppi (vas.), päätoimittaja Tero Karjalainen ja visuaalisuudesta ja sosiaalisesta mediasta vastaava Vilma Issakainen iloitsevat ennätystuloksesta. Kuva: Anne Turunen / Suomen Metsäyhdistys

Metsäalan kansainvälinen uutissivusto Forest.fi on lyönyt alkuvuonna uusia kävijäennätyksiä. Jutussa kerrotaan alkuvuoden luetuimmat jutut.

Forest.fi:n lukijamäärä on noussut alkuvuodesta 82 prosenttia verrattuna vuodentakaiseen lukemaan. Nousu koskee suomenkielisiä artikkeleita. Englanninkielisten artikkeleiden lukijamäärät ovat nousseet nekin 64 prosenttia. Vertailtu ajankohta on tammikuun alusta toukokuun puoliväliin.

Forest.fi on metsäalan kansainvälinen verkkolehti, jota julkaisee vuonna 1877 perustettu metsäviestinnän yhteistyöjärjestö Suomen Metsäyhdistys.

Nousuprosentit ovat samaa suuruusluokkaa myös edellisiin vuosiin verrattuna.

Forest.fi:n päätoimittaja Tero Karjalainen pitää kasvua merkittävänä yli 15 vuotta verkossa toimineelle, metsäalan ajankohtaisista asioista kertovalle julkaisulle.

”Forest.fi:n nousun taustalla on Suomen Metsäyhdistyksessä tehty laadukas, pitkäjänteinen työ, joka kiinnostaa yhä laajempaa lukijakuntaa Suomessa ja ulkomailla”, Karjalainen sanoo.

”Samalla on sanottava, että vaikka iloitsemme valtavasti kasvaneista lukijamääristä, meille tärkeimmät arvot ovat faktat ja tutkittu tieto. Nekin voi kyllä tarjota lukijoita kiinnostavalla tavalla”, Karjalainen jatkaa.

Vaikka iloitsemme valtavasti kasvaneista lukijamääristä, meille tärkeimmät arvot ovat faktat ja tutkittu tieto. Nekin voi kyllä tarjota lukijoita kiinnostavalla tavalla.

Forest.fi:sta vastaa viestintäpäällikkö Anna Kauppi ja visuaalisuudesta ja sosiaalisesta mediasta viestinnän asiantuntija Vilma Issakainen Suomen Metsäyhdistyksestä.

”Menestys tehdään aina porukalla”, Karjalainen sanoo.

Sisältö ratkaisee

Forest.fi:n suosio juontuu puolesta tusinasta yhtäaikaisesta toimenpiteestä, kuten tehostettu ja kohdennettu sosiaalisen median markkinointi, hakukoneoptimointi (SEO), jakelukanavien tehostaminen ja sivuston markkinointi Suomen Metsäyhdistyksen tapahtumissa.

Anna Kaupin mukaan tärkeimpänä seikkana nousee lukijoiden merkitykselliseksi kokema sisältö.

”Epäkiinnostavaksi koettua juttua ja aihetta ei saa vetäväksi millään tempulla, otsikolla, somemarkkinoinnilla eikä uutiskirjein. Lukijoitamme kiinnostavat uusi teknologia ja ajankohtaisiin aiheisiin, kuten Ukrainan sotaan, nivoutuvat metsäuutiset. Luettuja ovat myös palvelujutut, joissa tunnistetaan vaikkapa metsätuhojen merkit. Näistä me kirjoitamme”, Kauppi sanoo.

Kun jostain asiasta tulee tunne, että tästä saisi kiinnostavan jutun, siihen tartutaan. Näin verkkolehdessä säilyy yllätyksellisyys ja käsityön jälki, jota ei opi analytiikasta, eikä tekoälykään siinä savotassa auta.

Aiheiden valinnassa hyödynnetään analytiikan lisäksi kokemuksen tuomaa näppituntumaa, sanoo Karjalainen.

”Kun jostain asiasta tulee tunne, että tästä saisi kiinnostavan jutun, siihen tartutaan. Näin verkkolehdessä säilyy yllätyksellisyys ja käsityön jälki, jota ei opi analytiikasta, eikä tekoälykään siinä savotassa auta”, sanoo Ilta-Sanomien uutispäällikön paikalta Suomen Metsäyhdistykseen reilu kaksi vuotta sitten siirtynyt Karjalainen.

Forest.fi:n sivustoa uudistetaan parhaillaan. Uudistettu sivusto julkaistaan syksyllä.

Alkuvuoden luetuimmat jutut:

Pronssijalosoukko kykenee tappamaan kaikki koivut Euroopasta – esimerkki kylmää: ”Tuho voi olla jopa totaalista”

Tutkija söi joka aamu ruokalusikallisen mikrokiteistä selluloosaa – lihoi 6 kiloa kolmessa kuukaudessa 

Suomalaistutkija kehitti mullistavia keksintöjä vaikeana raaka-aineena pidetystä ligniinistä

Mitä mieltä olit artikkelista?

Jaa:

Kirjoita kommentti