Vellamon vesi sai puupohjaisen läpinäkyvän etiketin

UPM Raflatacin läpinäkyvä Forest Film -tarraetiketti Vellamo-vesipullossa. Kuva: UPM Raflatac
UPM Raflatacin läpinäkyvä Forest Film -tarraetiketti Vellamo-vesipullossa. Kuva: UPM Raflatac

Heinolalainen Vellamo on ottanut käyttöön UPM Raflatacin puupohjaiset, läpinäkyvät etikettimateriaalit ensimmäisenä pullovesibrändinä maailmassa. UPM Raflatac toi läpinäkyvän Forest Film -tarramateriaalin markkinoille viime vuonna.

Forest Filmin biopohjainen polypropeenimateriaali on kehitetty UPM BioVernosta, joka valmistetaan selluntuotannon tähderaaka-aineesta. ”Puupohjaisesta raaka-aineesta valmistettu etiketti pienentää hiilijalanjälkeämme”, kertoo toimitusjohtaja Petteri Ahonen Vellamo-vettä valmistavasta Ice Age Water -yhtiöstä.

Uusi tarramateriaali oli esillä helmikuussa Pohjois-Amerikassa järjestetyillä ruoka- ja juomamessuilla Miamissa ja Torontossa. ”Olemme suuntautuneet Pohjois-Amerikan markkinoille alusta alkaen. Viranomaisten vaatimat auditoinnit ja myyntilupaprosessit on tehty sitä varten”, Ahonen lisää.

Maailman pullovesimarkkina kasvaa vuosittain kymmenen prosentin vauhdilla. Ice Age Waterin Pohjois-Amerikan toiminnosta vastaava Teemu Oksan mukaan markkinan arvo nousee yli 300 miljardiin dollariin vuoteen 2025 mennessä.

Luksusveden markkinointi on ennen kaikkea brändin rakentamista. Ahonen uskoo, että Vellamon jääkaudenaikainen puhdas vesi puhuttelee tarinana. Tuotteen tärkeimpiä asiakkaita ovat hotellit ja ravintolat.

UPM Raflatac tekee yhteistyötä brändien ja yritysten kanssa ympäri maailmaa useilla teollisuudenaloilla. ”Elintarviketeollisuus on suurin yksittäinen tarraratkaisujen loppukäyttäjä. Kumppanuus pakkaamisen arvoketjussa on meille tärkeää”, kertoo Forest Filmin markkinointipäällikkö Katja Kivelä UPM Raflatacista.

Elintarvikesektori on Pohjois-Amerikassa nopeimmin kasvava etiketöinnin alue. Sen osuus etiketöinnistä on 21 prosenttia, Euroopassa 27 ja Etelä-Amerikassa tätäkin enemmän. Muita tärkeitä toimialoja ovat lääketeollisuus, kosmetiikka- ja hygieniatuotteet, verkko- ja vähittäiskauppa, terveydenhoito ja kuljetusala.

Vellamon vesipullon etiketit ovat myös älyetikettejä. Niihin on lisätty Raflatacin RafMore-älyominaisuus, jonka avulla kuluttajat voivat saada mobiililaitteella etiketistä ajantasaista tietoa tuotteen elinkaaresta ja hiilijalanjäljestä.

Jokainen etiketti on yksilöity koodilla, jota hallinnoidaan pilvipalvelusta. Koodi sisältää tietoa tuotteen alkuperästä, aitoudesta sekä brändin tarinasta. Koodien avulla Vellamo voi myös seurata tuotteidensa kulkua.

Mitä mieltä olit artikkelista?

Jaa:

Kirjoita kommentti