Maatuvat paperiruukut tulivat salaatteihin ja yrtteihin

Friseesalaatin taimi paperiruukussa. Kuva: Oksasen puutarha
Friseesalaatin taimi paperiruukussa. Kuva: Oksasen puutarha
Metsäbiotalouden tulevaisuuskuvasto / Forest Bioeconomy Future Catalogue

Yhä useampi Lidlissä myytävä ruukkusalaatti ja -yrtti kasvatetaan ja myydään jatkossa maatuvassa paperiruukussa. Paperiruukkujen osuus kasvaa yrteissä 95 prosenttiin ja salaateissa yli 60 prosenttiin vuoden 2020 syksyyn mennessä.

Ensimmäiset paperiruukuissa myytävät salaatit ja yrtit tulivat myyntiin huhti-toukokuun vaihteessa. Muutoksen eteen on tehty Lidlissä töitä kaksi vuotta.

Lidlissä lasketaan, että muutoksen myötä muovisia ruukkuja korvataan paperisilla miljoonia kappaleita vuodessa. Loput Lidlissä käytetyistä salaatti- ja yrttiruukuista ovat biohajoavaa muovia, joka lajitellaan muovinkeräykseen.

Uudistuksen myötä muovin käyttö Lidlissä vähenee yli 23 tonnilla vuodessa. Samalla kuluttajan kierrättäminen helpottuu, kun ei tarvitse miettiä, voiko multaisen ruukun laittaa muovipakkausten keräykseen vai ei.

”Tällä hetkellä paperiset ruukut tulevat Ruotsista ja niihin käytetty raaka-aine Ruotsista, Saksasta ja Ranskasta. Paperiin käytetty puuraaka-aine on FSC-sertifioitua”, kertoo Lidl Suomen valikoimapäällikkö Väinö Kurkaa.

Siirtyminen muovisista ruukuista paperisiin vaatii puutarhoilta investointeja uusiin koneisiin ja uuden viljelytavan opettelun. Paperisiin ruukkuihin ovat siirtymässä ainakin Oksasen puutarha, Robben pikku puutarha ja Virolan puutarha.

”Olemme olleet yhteistyökumppaniemme tukena, kun he ovat pohtineet tällaisen investoinnin tekemistä. Varsinaisen työn tekevät puutarhat, jotka muokkaavat tuotannon niin, että paperiruukkuja voidaan käyttää”, sanoo Kurkaa.

Paperisia ruukkuja voi löytää myös muiden kauppojen vihannesosastolta.

Lidlin tavoitteena on vähentää muovia myös omien merkkien pakkauksissa viidenneksellä ja tehdä niistä kierrätettäviä 2025 loppuun mennessä.

Onko paperisia ruukkuja tulossa käyttöön muissakin maissa? ”Vastaamme Suomessa omasta valikoimastamme. Meillä ei ole aivan ajantasaista tietoa, onko paperisia ruukkuja otettu muualla käyttöön. Varmasti tällainen innovaatio kiinnostaa kollegoitamme myös muissa Lidl-maissa”, arvioi Kurkaa.

Kirjoita kommentti