Aaltopahvinen kuormalava keventää kuljetusta

Aaltopahvinen kuormalava säästää polttoainetta. Kuva: Kraft Pal Finland
Metsäbiotalouden tulevaisuuskuvasto / Forest Bioeconomy Future Catalogue

Puulavat hallitsevat kuljetusmarkkinoita. Yksistään Suomessa käytetään vuosittain noin 55 miljoonaa puista kuormalavaa.

Puiset lavat ovat kuitenkin painavia, mikä vaikuttaa auton polttoaineenkulutukseen ja siten kuljetusten ympäristövaikutuksiin ja hintaan.

Kraft Pal Finland on kehittänyt aaltopahvisen kuormalavan. Se painaa viidesosan verrattuna perinteiseen puulavaan. Aaltopahvilavat voivat keventää rekkalastin painoa jopa 1200 kilolla, ja niitä on helppo siirrellä. Keveys parantaa myös työturvallisuutta, eikä lavoissa ole nauloja tai tikkuja.

Valmistajan mukaan ne sopivat erityisesti ruoka- ja lääketeollisuuteen, sillä niissä ei ole itiöitä tai bakteereja.

Aaltopahviset kuormalavat painavat mallista riippuen kolmesta neljään kiloon, kun puulavan paino voi olla 25 kiloa.

Aamulehti listasi artikkelissaan aaltopahvisten kuormalavojen eduksi myös sadan prosentin kierrätettävyyden, lavojen painatusmahdollisuuden ja puulavoja vastaavan kantokyvyn. Lentokonekuljetuksiin on kehitetty reunoilta viistetty lavamalli myötäilemään koneen runkoa.

”Puulavan hinnan päälle tulee 10–50 euron suuruinen pantti. Jos lava menee ulkomaille, yritys menettää panttimaksut. Pahvilavoissa panttia ei ole”, yhtiön operatiivinen johtaja Jarmo Palukka kertoi Aamulehdelle.

Kraft Pal Finlandin tehdas sijaitsee Lempäälässä, jossa valmistetaan viittä erilaista aaltopahvista kuormalavaa.

Kirjoita kommentti