Suomalainen puu jalostuu sähköauton akkuun – biografiitti korvaa Kiinasta kaivetun grafiitin
Biografiitin näytetuotanto alkaa Kotkan Sunilassa parin vuoden kuluessa.
Uusiseelantilainen Carbonscape aloittaa biografiitin koetuotannon Kotkan Sunilassa. Biografiittia käytetään aiempaa ympäristöystävällisempänä akkumateriaalina sähköautossa.
Biografiitti valmistetaan puuhakkeesta, jota syntyy metsäteollisuudessa sivuvirtana. Se voi korvata litium-ioniakuissa kaivoksista kaivetun tai fossiilisen synteettisen grafiitin, jonka markkinoita hallitsee Kiina.
Sähköauton litium-ioniakku painaa satoja kiloja, ja grafiitti muodostaa sen tilavuudesta lähes puolet (42 prosenttia). Yhtiön mukaan biografiitin suorituskyky vastaa huippuluokan synteettistä grafiittia ja ylittää luonnollisen grafiitin suorituskyvyn.
Stora Enso yhteistyökumppanina
Yhtiön tavoite on aloittaa laitoksen rakentaminen ensi vuonna. Näytetuotanto alkaa vuonna 2026. Yrityskumppanina CarbonScapella on suomalais-ruotsalainen, uusiutuvia materiaaleja tuottava metsäteollisuusyritys Stora Enso.
Hiilipohjaisen grafiitin tuotanto Kiinassa on epäeettistä ja rasittaa ympäristöä, totesi VTT:n tutkimuspäällikkö Katariina Torvinen Metsien Suomen haastattelussa vuonna 2022.
”Akkuasiat ovat tässä maailmantilanteessa tärkeitä. Sillä on iso merkitys, jos Kiinassa epäeettisesti tuotettu grafiitti korvataan suomalaisen metsäteollisuuden sivuvirtana saatavilla materiaaleilla”, Torvinen sanoi vuonna 2022 Ilta-Sanomien mainossivustolla julkaistussa jutussa.
EU on määritellyt grafiitin kriittiseksi raaka-aineeksi, ja yhtiön mukaan tuotanto noudattaa EU:n kestävän kehityksen tavoitteita.
Yhtiön mukaan tuote on hiilinegatiivinen. Se säästää jopa 30 tonnia hiilidioksidipäästöjä materiaalitonnia kohden verrattuna synteettiseen tai louhittuun grafiittiin. Prosessin tarvitsema lämpötila on puolet alhaisempi kuin synteettisen grafiitin valmistuksessa, ja sen valmistaminen kestää tunteja, ei viikkoja.
Investoinnin arvo on noin 40–50 miljoonaa euroa. Carbonscape tavoittelee biografiitille vuoteen 2035 mennessä jopa 2,5 miljardin dollarin liikevaihtoa ja lähes 20 prosentin markkinaosuutta Euroopassa ja Yhdysvalloissa.